Olen suur Netflixi austaja ja kasutaja, mis muidugi tänasel päeval on pigem normaalne kui midagi ainulaadset. Inimesed ei pruugi teada, et Netflix ei ole alati filme läbi interneti näidanud. Ettevõte registreeriti peaaegu 23 aastat tagasi ning alustas kui postiteenuse videolaenutus. Alguses siis VHS kassettidega, hiljem juba DVD plaatidega kuni lõpuks jõuti selleni, mis see on täna - voogedastus.

Netflix
Foto: Scanpix / Reuters

Lugesin Netflixi ajaloo kohta, siis leidsin interneti avarustest kaks artiklit aastast 2007, kuupäevaga 16 jaanuar. See oli päev, millal Netflix alustas voogedastusega. Esimene artikkel on CNNi poolt, pealkirjaga "Netflix hakkab pakkuma online vaatamise teenust" ja teine on Forbesi artikkel pealkirjaga "Netflix hakkab näitama filme läbi interneti - tasuta". Mõlemad tutvustavad uut teenust, kuid artiklite toon on ühene - see ei hakka kunagi toimima.

Netflix ei alustanud striimimisega kohe selliselt nagu see on täna, vaid seal oli mitu suurt erinevust ning rahvas ei võtnud seda positiivselt vastu. Netflix oli selleks ajaks juba suur ettevõte. Neil oli 6,3 miljonit igakuist tellijat, kes kasutasid seda DVD vahetamise teenust, kuid see ettevõtmine oli löögi all teiste suurte tegijate poolt - Apple ja Amazon. Need kaks ettevõtet domineerisid digitaalset filmiturgu, kus raha eest kasutajad ostsid ja laadisid teosed alla - umbes nagu tänapäeval. Seega Netflixi voogedastus oli vastus sellele muutusele turul, kus juba uustulnuk Youtube tõmbas tähelepanu.

Netflix aastal 2007
Foto: Netflix.com

Netflixi asutaja ja juht Reed Hastings ütles, et see idee tuli mugavusest. Apple ja Amazon müüsid filme keskmiselt 16 dollarit tükist ning mitte kumbki ei pakkunud tollel ajal nende vaatamist läbi interneti, vaid ainult linki, mille kaudu endale alla laadida. See võttis aega, oli vaja arvutis ruumi ning televiisoris vaatamiseks pidi omama tehnilist oskust või kolmanda osapoole seadmeid. Seega Netflix kulutas 40 miljonit dollarit, et ehitada välja vajalik võrgustik ja tugi ning pakkus esmasel tulekul 1000 erinevat filmi ja seriaali, samal ajal kui rentimiseks neil oli üle 70 000 füüsilise DVD toote.

See mugavus oli võtmepunktiks - väikene programm arvutis, mis ise mõõdab interneti kiiruse ja näitab filmi ilma laadimata. Teenus oli täiesti tasuta lisa nende 6,3 miljoni kasutaja jaoks, kes juba DVD rentimist igakuiselt kasutasid. Nende makse suurus määras kui mitu tundi nad tasuta vaadata said. Näiteks 18,99$ maksnud pakett andis inimesele 18-19 tundi tasuta vaatamise aega. Reed Hastings hiljem ütles, et see oli tegelikult kahel eesmärgil - pakkuda mugavust neile, kes ei taha mõnda konkreetset filmi posti teel oodata ja samal ajal olla erinevate filmide promomiseks, kus inimesed saaksid vaadata väikeseid lõike.

Netflix aastal 2007
Foto: Netflix.com

Teenusel oli muidugi palju puudujääke. See töötas ainult koduarvutitel, kus oli Windows, Internet Explorer ja Windows Media Player. Reed Hastings lisas veel, et nende kataloog internetis vaatamiseks kasvab kiiresti ja tuletas meelde, et nad alustasid DVD rentimisega 1999 aastal ka ainult 1000 tootega. Ta ei olnud mures Blockbusteri pärast (kellega käisid kohut tollel ajal, sest füüsiline rendikett hakkas kopeerima Netflixi rendistrateegiat), vaid hoopis online renditeenuse pakkujate pärast Comcast ja Time Warner. Tema teine suurim mure tollel ajal oli ka näiteks kasutajate poolt tehtud videod ja videomängude suur populaarsuse kasv tänu uuele keskkonnale Youtube.

Hastings lõpetab enda ütluse sellel teemal konkreetselt: "Me võitsime rendituru ja me võidame ka siin! Meie plaan on selge - me loome täiesti uued tingimused, me tahame lisada kõikvõimalikud ekraanid nagu telefonid ja internetti ühendatud televiisorid.".

Netflix aastal 2007
Foto: Netflix.com

Tänaseks on möödas sellest 13 aastat ja Netflix on teinud seda, mida lubanud. Eelmisel aastal üle kuue miljardi dollari eest originaalset toodangut teinud ettevõte on muutnud meelelahutuse maailma. Viimastel Oscaritel enim nominatsioone saanud meediahiid ei ole hoogu maha võtnud. Neil on plaanis näiteks virtuaalses reaalsuses aset leidvad flmid, tõsta veelgi enam originaalse toodangu mahtu ning igal aastal nad vallutavad uue regiooni selle asukoha omas keeles. Ootan juba huviga Netflixi järgmiseid samme.